پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و آتش‌سوزی منابع طبیعی به‌دلیل افزایش باران‌های بهاری و تراکم پوشش‌های گیاهی جنگل‌ها و مراتع بار دیگر آغاز شد.

آتش سوزي پارك ملي كرخه

همشهری آنلاین - مجید جباری: پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و آتش‌سوزی منابع طبیعی به‌دلیل افزایش باران‌های بهاری و تراکم پوشش‌های گیاهی جنگل‌ها و مراتع بار دیگر آغاز شد. آتش در یک هفته اخیر ده‌ها هکتار از جنگل‌ها و مراتع را در ۳ استان خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد سوزاند و خاکستر کرد. بارش‌های بهاری به احیای پوشش گیاهی کمک کرد و با گرم شدن هوا یک ضلع مهم حریق، یعنی گیاهان خشکیده فراهم شد و طبیعت را به بمب ساعتی حریق تبدیل کرد. حالا طبیعت به‌دنبال کوچک‌ترین بهانه برای شروع آتش‌سوزی است. آنطور که مسئولان سازمان منابع طبیعی می‌گویند در ۹۸درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، این بهانه را انسان به طبیعت می‌دهد؛ به‌طوری که تقریبا همه آتش‌سوزی‌ها در مناطقی که از ابتدای سال تاکنون دچار حریق شده، عامل انسانی داشتند و مقصر آن کشاورزانی بودند که کنترل آتش آماده‌سازی‌ زمین‌های‌شان را برای کشت بعدی از دست دادند و شعله‌های آتش را به دامان مراتع و جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده کشیدند؛ مناطقی که زیستگاه گونه‌های ارزشمند و در معرض خطر انقراض هم هستند.

شناسایی ۶۶۵ نقاط بحرانی حریق

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در این باره گفت:« همانطور که پیش‌بینی می‌شد آتش‌سوزی منابع طبیعی به‌دلیل افزایش بارندگی بهاری و تراکم پوشش‌های گیاهی با گرم‌تر شدن هوا شروع شد.»

آمادگی سراسری برای مقابله با حریق جنگل و مرتع

سرهنگ علی ملکی آهنگران در گفت وگو با همشهری آنلاین اضافه کرد: «با اینکه آمار آتش‌سوزی‌های ۲ماه امسال به‌نسبت مدت مشابه سال قبل کاهش داشت، اما با توجه به گرمای هوا و خشک شدن انبوهی از پوشش‌های گیاهی سال سختی برای طبیعت پیش‌بینی می‌شود. با توجه به این موارد، از یک‌ماه پیش رزمایش‌های سراسری آمادگی را در بسیاری از استان‌ها شروع کردیم و این رزمایش‌ها هنوز ادامه دارد. ضمن اینکه ۱۰پایگاه اطفای حریق در مناطق مختلف کشور برای مقابله با آتش فعال و مناطق بحرانی آتش‌سوزی شناسایی شده است.»

فعال‌سازی‌ ستادهای پیشگیری و اطفای حریق

او گفت:«آتش‌سوزی بخش‌هایی از پارک ملی کرخه به‌دلیل سرایت آتش از زمین‌های کشاورزی به این مناطق اطفا شد، اما طی ۳روز گذشته، آتش‌سوزی در ۳ منطقه کهگیلویه و بویراحمد و فارس شروع شده است.امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات اطفای حریق باید در ۳ منطقه به‌کار گرفته شود که کار اطفای حریق را سخت می‌کند.با وجود امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی، به‌طور قطع نیازمند کمک‌های مردمی برای اطفای حریق هستیم، بنابراین اقداماتی همچون فعال‌سازی‌ ستادهای پیشگیری و اطفای حریق، اجرای رزمایش‌ها در استان و شهرستان‌ها و آموزش همیاران طبیعت در دستور کار است. همچنین طبق تبصره ماده۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری، به کمک‌های همه مسئولان کشوری و لشکری و مشارکت‌های مردمی نیاز داریم.»

بحرانی ترین نقاط آتش سوزی طبیعت ایران کجاست؟ | ۷۶ درصد حریق جنگل و مرتع در این عرصه رخ می دهد + اینفوگرافیک

کد خبر 857320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha